Yhteensä 17 suomalaista NHL-pelaajaa on allekirjoittanut vetoomuksen Liigan avaamisen puolesta.

NHL-tähtien äänitorvena toiminut San Jose Sharksin Mikael Granlund ottaa Pelaajayhdistyksen tiedotteessa suorin sanoin kantaa Liigan avaamisen puolesta.

– Meillä on suuri huoli, miltä suomalainen jääkiekko näyttää nyt ja tulee tulevaisuudessa näyttämään. Näemme tärkeänä, että Liiga saadaan urheilullisesti auki mahdollisimman nopeasti. Liigaan nouseminen pitää olla aidosti mahdollista, eikä sisällä kohtuuttomia useiden miljoonien kynnysrahoja, Granlund sanoo.

– Avoimet sarjat kuuluvat eurooppalaiseen palloilukulttuuriin ja ympäri Suomen tulee olla mahdollisuus kilpailla aidosti. Olemme tässä Pelaajayhdistyksen linjoilla, hän jatkaa.

Peräti 98 prosenttia Liigan ja Mestiksen pelaajista oli Pelaajayhdistyksen vuosi sitten teettämän kyselyn mukaan Liigan avaamisen kannalla. Granlund ja vetoomuksen allekirjoittaneet muut suomalaiset NHL-tähdet ovat samoilla linjoilla.

– Pelaajat kokevat, että kilpailu kuuluu urheiluun. NHL:ssä on erilainen järjestelmä, mutta kilpailu on monilla tavoin silti erittäin kovaa. Nyt Liigasta ja Mestiksestä selvästi puuttuu kova kilpailu. Avoimet sarjat lisäävät kilpailua ja samalla nähdään, mitkä seurat haluavat tehdä asioita paremmin ja pystyvät uusiutumaan. Kun voittaminen on keskiössä, niin kovempi kilpailu kehittää kaikkia, Granlund alleviivaa.

– Tähän ammattiin kuuluu myös jatkuva epävarmuus tulevasta työpaikasta. En usko, että sarjatasoa alaspäin putoaminen pelottaa pelaajia. Pelaajat ja kannattajat haluavat, että kaikissa kevään peleissä on panosta.

Sarjojen avaamisella lukuisia positiivia puolia

Granlund näkee Liigan avaamisen tuovan Suomi-kiekkoon rutkasti positiivista.

– Jos Liigan ja Mestiksen välillä on aitoa kilpailua, niin kiinnostus koko suomalaista jääkiekkoa kohtaan kasvaa. Myös seurojen taloutta on mahdollista kehittää, kun kiinnostus kasvaa.

– Ilman pelaajia ei ole peliä. Sarjajärjestelmät koskevat olennaisesti pelaajia, joten pelaajien edustus tulee ehdottomasti olla kaikissa niissä pöydissä, missä tehdään pelaajia koskevia päätöksiä, Granlund korostaa.

– Kaikkien osapuolten pitäisi päästä samaan pöytään löytämään ratkaisut yhdessä. On tärkeää käydä aitoja neuvotteluita, jotta kaikkien osapuolten ääni tulee kuuluviin, Granlund naulaa.

Vetoomuksen ovat Granlundin lisäksi allekirjoittaneet Sebastian Aho, Joel Armia, Jani Hakanpää, Erik Haula, Miro Heiskanen, Roope Hintz, Jesperi Kotkaniemi, Kaapo Kähkönen, Kevin Lankinen, Artturi Lehkonen, Esa Lindell, Ukko-Pekka Luukkonen, Mikko Rantanen, Juuse Saros, Teuvo Teräväinen sekä Eeli Tolvanen.

Lähde: Pelaajayhdistyksen tiedote