Leijona-haastattelu: Janne Niskala
Atlant Moskovaan täksi kaudeksi siirtynyt Janne Niskala vastaa SuomiKiekko.com-sivuston kysymyksiin Karjala-turnauksen käynnistävän Venäjä-ottelun alla. Niskala painottaa entisten huippupelaajien roolia valmennusjohdossa.
Janne Niskala, millä tuntemuksilla lähdet avaamaan maajoukkuekauden?
Tosi hyvillä fiiliksillä. Hyvät muistot jäi viime keväästä ja on paljon tuttuja pelaajia jo tässä joukkueessa. Tiedetään, että pystytään menestymään. On uusi kausi ja uudet kujeet. Monella on uusi seura ja uudet pelaajat vierellä. Innolla odotetaan jo pelejä.
Kotiturnaus on aina iso juttu, mutta se on yksi Euro Hockey Tourin osaturnaus. Ei voida vielä kotikisoja alkaa miettimään tai suunnata ajatuksia liian pitkälle. Peli kerrallaan pitää mennä. On myös paljon seurajoukkuepelejä edessä ennen kevättä. Ei mennä asioiden edelle.
Pelaat ykköspakkiparissa Sami Vatasen kanssa, ja edessä pelaa kolmikko Janne Pesonen-Jarkko Immmonen- Mikael Granlund. Miltä ykkösnyrkin kokoonpano vaikuttaa?
Hyvältä kuulostaa hyökkäysketju, on tuttu jo viime kisoista. Pelattiin ylivoimaa poikien kanssa Slovakiassa. Vatanen vielä siihen rightin pelaajana, niin saadaan kätisyydet oikein päin ja semmoisia lisäjuttuja. Samilla on hyvä laukaus, ja sitä pyritään käyttämään. Tässä ei ole monta päivää aikaa asioita hioa, mutta vähän ollaan puhuttu ja käydään asioita huomenna (torstaina) vielä läpi. Ottaa tietysti oman aikansa saada homma toimimaan, mutta aika simppelisti lähdetään liikkeelle.
Harjoituksissa näytti, että valmennusjohto on antanut aika paljon pelaajien keskenään sopia pelistä esim. ylivoimalla?
//
Kyllä se vastuu on meillä. Tiettyjä juttuja on valmennus toivonut, mm. että menee miestä maalille ja semmoisia juttuja. Jos homma toimii, niin kyllä me varmaan itse saadaan siitä jatkossakin päättää. Mutta jos homma ei toimi, niin varmaan tulee neuvoja miten hommaa kehitetään. Valmentajat katsovat videolta pelejä meitä enemmän, ja siellä on katsomossa valmentajia ja Lehtisen Jere. Sieltä tulee aika hyviä vinkkejä, ja pystyvät sitten meitä neuvomaan mitä ehkä kannattaisi yrittää.
Miten tärkeää mielestäsi on että maajoukkueen taustajoukoissa on entisiä huippupelaajia?
On se tosi tärkeää. Viime kisoissa oli juuri Jere, Teppo (Numminen) ja tietysti Jari (Kurri). Tepolta tuli pakeille enemmän ohjeita ja Jereltä hyökkääjille. Itse ainakin muistan että tuli vinkkejä asioista, mitä ei itse miettinyt niin olennaisesti. Sellaisia pikku juttuja, mitä ei pelin aikana itse välttämättä huomaa.
Haastattelu: Kai Lintinen
LUE MYÖS:
1€ = 10€ arvosta ilmaiskierroksia ilman kierrätystä!
- Talleta 1€
- Saat heti 50 ilmaiskierrosta Tuohi 1000 -peliin (arvo 0,20€ per kierros)!
- Ei kierrätysvaatimusta!
- Liigan parhaat palkittiin – KooKoo juhli, Tappara kahmi tähdistöpaikkoja
- Stanley Cup -mestari iski siirtomarkkinoilla – nappasi suomalaispuolustajan
- Liigassa loistanut maajoukkuetähti: uusi seura
- Kova kaappaus: Leijonien kultavahti palaa Liigaan!
- Antero Mertarannalta yllättävä aluevaltaus – hyppää kehään Tallinnassa
- Doug Shedden: uusi päävalmentajapesti – suomalaislegenda mukaan valmennustiimiin
- Jarmo Kekäläinen NHL-tähtisentterin perässä – Antti Mäkinen: ”Mä tiedän”
- Lähde: tästä syystä Darnell Nurse haluaa ulos Edmontonista
- Liiga-seurat ruotsalaissentterin perässä – valitsi rahakkaan tarjouksen ulkomailta
- TPS vahvisti maalivahtiosastoaan: ”Jäi hyvä maku”
- Urheilucast: Eemeli Suomi palaa Liigaan? Nyt tipahti melkoinen siirtohuhu
- Nyt se on julki – tässä Leijonien lohko MM-kisoihin 2027!
- Kärppien uusi pelaajahankinta lipsahti julki – somevideo ei jätä mitään arvailujen varaan
- Urheilucast: Lukas Haudum tienaa valtavaa palkkaa TPS:ssä, luvut julki – ”Ennenkuulumatonta”
- Carl Klingberg: uusi Liiga-seura!
- IS: Jesse Puljujärven MM-mitalin varastanutta henkilöä odottaa karu yllätys
- KalPan mestarijoukkueen sankari: uusi seura selvillä!
- Entisen Liiga-vahdin KHL-sopimus purettu – tavoittelee NHL-paluuta
- Jarmo Kekäläinen NHL-tähtisentterin perässä – Antti Mäkinen: ”Mä tiedän”
- Kova kaappaus: Leijonien kultavahti palaa Liigaan!
Atlant Moskovaan täksi kaudeksi siirtynyt Janne Niskala vastaa SuomiKiekko.com-sivuston kysymyksiin Karjala-turnauksen käynnistävän Venäjä-ottelun alla. Niskala painottaa entisten huippupelaajien roolia valmennusjohdossa.
Janne Niskala, millä tuntemuksilla lähdet avaamaan maajoukkuekauden?
Tosi hyvillä fiiliksillä. Hyvät muistot jäi viime keväästä ja on paljon tuttuja pelaajia jo tässä joukkueessa. Tiedetään, että pystytään menestymään. On uusi kausi ja uudet kujeet. Monella on uusi seura ja uudet pelaajat vierellä. Innolla odotetaan jo pelejä.
Kotiturnaus on aina iso juttu, mutta se on yksi Euro Hockey Tourin osaturnaus. Ei voida vielä kotikisoja alkaa miettimään tai suunnata ajatuksia liian pitkälle. Peli kerrallaan pitää mennä. On myös paljon seurajoukkuepelejä edessä ennen kevättä. Ei mennä asioiden edelle.
Pelaat ykköspakkiparissa Sami Vatasen kanssa, ja edessä pelaa kolmikko Janne Pesonen-Jarkko Immmonen- Mikael Granlund. Miltä ykkösnyrkin kokoonpano vaikuttaa?
Hyvältä kuulostaa hyökkäysketju, on tuttu jo viime kisoista. Pelattiin ylivoimaa poikien kanssa Slovakiassa. Vatanen vielä siihen rightin pelaajana, niin saadaan kätisyydet oikein päin ja semmoisia lisäjuttuja. Samilla on hyvä laukaus, ja sitä pyritään käyttämään. Tässä ei ole monta päivää aikaa asioita hioa, mutta vähän ollaan puhuttu ja käydään asioita huomenna (torstaina) vielä läpi. Ottaa tietysti oman aikansa saada homma toimimaan, mutta aika simppelisti lähdetään liikkeelle.
Harjoituksissa näytti, että valmennusjohto on antanut aika paljon pelaajien keskenään sopia pelistä esim. ylivoimalla?
//
Kyllä se vastuu on meillä. Tiettyjä juttuja on valmennus toivonut, mm. että menee miestä maalille ja semmoisia juttuja. Jos homma toimii, niin kyllä me varmaan itse saadaan siitä jatkossakin päättää. Mutta jos homma ei toimi, niin varmaan tulee neuvoja miten hommaa kehitetään. Valmentajat katsovat videolta pelejä meitä enemmän, ja siellä on katsomossa valmentajia ja Lehtisen Jere. Sieltä tulee aika hyviä vinkkejä, ja pystyvät sitten meitä neuvomaan mitä ehkä kannattaisi yrittää.
Miten tärkeää mielestäsi on että maajoukkueen taustajoukoissa on entisiä huippupelaajia?
On se tosi tärkeää. Viime kisoissa oli juuri Jere, Teppo (Numminen) ja tietysti Jari (Kurri). Tepolta tuli pakeille enemmän ohjeita ja Jereltä hyökkääjille. Itse ainakin muistan että tuli vinkkejä asioista, mitä ei itse miettinyt niin olennaisesti. Sellaisia pikku juttuja, mitä ei pelin aikana itse välttämättä huomaa.
Haastattelu: Kai Lintinen
