Leijona-haastattelu: Janne Niskala
Atlant Moskovaan täksi kaudeksi siirtynyt Janne Niskala vastaa SuomiKiekko.com-sivuston kysymyksiin Karjala-turnauksen käynnistävän Venäjä-ottelun alla. Niskala painottaa entisten huippupelaajien roolia valmennusjohdossa.
Janne Niskala, millä tuntemuksilla lähdet avaamaan maajoukkuekauden?
Tosi hyvillä fiiliksillä. Hyvät muistot jäi viime keväästä ja on paljon tuttuja pelaajia jo tässä joukkueessa. Tiedetään, että pystytään menestymään. On uusi kausi ja uudet kujeet. Monella on uusi seura ja uudet pelaajat vierellä. Innolla odotetaan jo pelejä.
Kotiturnaus on aina iso juttu, mutta se on yksi Euro Hockey Tourin osaturnaus. Ei voida vielä kotikisoja alkaa miettimään tai suunnata ajatuksia liian pitkälle. Peli kerrallaan pitää mennä. On myös paljon seurajoukkuepelejä edessä ennen kevättä. Ei mennä asioiden edelle.
Pelaat ykköspakkiparissa Sami Vatasen kanssa, ja edessä pelaa kolmikko Janne Pesonen-Jarkko Immmonen- Mikael Granlund. Miltä ykkösnyrkin kokoonpano vaikuttaa?
Hyvältä kuulostaa hyökkäysketju, on tuttu jo viime kisoista. Pelattiin ylivoimaa poikien kanssa Slovakiassa. Vatanen vielä siihen rightin pelaajana, niin saadaan kätisyydet oikein päin ja semmoisia lisäjuttuja. Samilla on hyvä laukaus, ja sitä pyritään käyttämään. Tässä ei ole monta päivää aikaa asioita hioa, mutta vähän ollaan puhuttu ja käydään asioita huomenna (torstaina) vielä läpi. Ottaa tietysti oman aikansa saada homma toimimaan, mutta aika simppelisti lähdetään liikkeelle.
Harjoituksissa näytti, että valmennusjohto on antanut aika paljon pelaajien keskenään sopia pelistä esim. ylivoimalla?
//
Kyllä se vastuu on meillä. Tiettyjä juttuja on valmennus toivonut, mm. että menee miestä maalille ja semmoisia juttuja. Jos homma toimii, niin kyllä me varmaan itse saadaan siitä jatkossakin päättää. Mutta jos homma ei toimi, niin varmaan tulee neuvoja miten hommaa kehitetään. Valmentajat katsovat videolta pelejä meitä enemmän, ja siellä on katsomossa valmentajia ja Lehtisen Jere. Sieltä tulee aika hyviä vinkkejä, ja pystyvät sitten meitä neuvomaan mitä ehkä kannattaisi yrittää.
Miten tärkeää mielestäsi on että maajoukkueen taustajoukoissa on entisiä huippupelaajia?
On se tosi tärkeää. Viime kisoissa oli juuri Jere, Teppo (Numminen) ja tietysti Jari (Kurri). Tepolta tuli pakeille enemmän ohjeita ja Jereltä hyökkääjille. Itse ainakin muistan että tuli vinkkejä asioista, mitä ei itse miettinyt niin olennaisesti. Sellaisia pikku juttuja, mitä ei pelin aikana itse välttämättä huomaa.
Haastattelu: Kai Lintinen
LUE MYÖS:
1€ = 10€ arvosta ilmaiskierroksia ilman kierrätystä!
- Talleta 1€
- Saat heti 50 ilmaiskierrosta Tuohi 1000 -peliin (arvo 0,20€ per kierros)!
- Ei kierrätysvaatimusta!
- Nämä Liiga-seurat löivät rahoiksi NHL:n varaustilaisuudessa!
- Jarmo Kekäläinen teki NHL-draftissa liikkeen, jota kukaan ei nähnyt tulevan – fanit tyrmistyivät
- NHL:ssä jysähti jättikauppa – Vegas Golden Knights myi kovimman maalitykkinsä!
- NHL:n avauskierros ohi – nämä kolme suomalaista varattiin
- KHL:ään siirtyvä MM-sankarivahti saa tukea maajoukkueesta – kapteeni puolustaa kohupäätöstä
- Lähde: Sebastian Ahon Carolina teki tarjouksen NHL-supertähdestä!
- Suomalaishyökkääjä sai palkinnon vahvasta kaudesta: NHL-sopimus!
- Leijonien tehopuolustajalle tyly uutinen – lähtopassit SHL:ssä: ”Emme näe käyttöä”
- Raju ratkaisu! NHL-supertähti sanoi ei 120 miljoonan dollarin sopimustarjoukselle
- Colorado pisti tuulemaan! Pitkäaikainen tehohyökkääjä myyty
- IS: Pekka Jormakka vaihtaa seuraa – “En jää odottelemaan”
- Carolina sai hyvän tarjouksen Jesperi Kotkaniemestä – kaupat luvassa kesällä?
- Lehtiväite: Tappara saa uuden hyökkääjän – siirto nyt varmistunut
- Kärpissä flopannut NHL-kärkivaraus: uusi seura
- Pikaoharit tehnyt Juuso Välimäki sai SHL-seuran raivoihinsa: ”Olemme erittäin pettyneitä”
- IL: HIFK:n suunnitelma paljastui – mukana nimi, joka tunnetaan Suomessa liiankin hyvin
- Florida Panthers vahvistuu 700 NHL-pelin veteraanilla
- Kultaleijona pyörsi lopettamispuheensa – KSML: Etsii seuraa Liigasta
- Liigasta tuttu MM-sankari lähellä kohusiirtoa
- Kylmä signaali Ottawalle – toinenkaan NHL-supertähti ei halua pelata seurassa
Atlant Moskovaan täksi kaudeksi siirtynyt Janne Niskala vastaa SuomiKiekko.com-sivuston kysymyksiin Karjala-turnauksen käynnistävän Venäjä-ottelun alla. Niskala painottaa entisten huippupelaajien roolia valmennusjohdossa.
Janne Niskala, millä tuntemuksilla lähdet avaamaan maajoukkuekauden?
Tosi hyvillä fiiliksillä. Hyvät muistot jäi viime keväästä ja on paljon tuttuja pelaajia jo tässä joukkueessa. Tiedetään, että pystytään menestymään. On uusi kausi ja uudet kujeet. Monella on uusi seura ja uudet pelaajat vierellä. Innolla odotetaan jo pelejä.
Kotiturnaus on aina iso juttu, mutta se on yksi Euro Hockey Tourin osaturnaus. Ei voida vielä kotikisoja alkaa miettimään tai suunnata ajatuksia liian pitkälle. Peli kerrallaan pitää mennä. On myös paljon seurajoukkuepelejä edessä ennen kevättä. Ei mennä asioiden edelle.
Pelaat ykköspakkiparissa Sami Vatasen kanssa, ja edessä pelaa kolmikko Janne Pesonen-Jarkko Immmonen- Mikael Granlund. Miltä ykkösnyrkin kokoonpano vaikuttaa?
Hyvältä kuulostaa hyökkäysketju, on tuttu jo viime kisoista. Pelattiin ylivoimaa poikien kanssa Slovakiassa. Vatanen vielä siihen rightin pelaajana, niin saadaan kätisyydet oikein päin ja semmoisia lisäjuttuja. Samilla on hyvä laukaus, ja sitä pyritään käyttämään. Tässä ei ole monta päivää aikaa asioita hioa, mutta vähän ollaan puhuttu ja käydään asioita huomenna (torstaina) vielä läpi. Ottaa tietysti oman aikansa saada homma toimimaan, mutta aika simppelisti lähdetään liikkeelle.
Harjoituksissa näytti, että valmennusjohto on antanut aika paljon pelaajien keskenään sopia pelistä esim. ylivoimalla?
//
Kyllä se vastuu on meillä. Tiettyjä juttuja on valmennus toivonut, mm. että menee miestä maalille ja semmoisia juttuja. Jos homma toimii, niin kyllä me varmaan itse saadaan siitä jatkossakin päättää. Mutta jos homma ei toimi, niin varmaan tulee neuvoja miten hommaa kehitetään. Valmentajat katsovat videolta pelejä meitä enemmän, ja siellä on katsomossa valmentajia ja Lehtisen Jere. Sieltä tulee aika hyviä vinkkejä, ja pystyvät sitten meitä neuvomaan mitä ehkä kannattaisi yrittää.
Miten tärkeää mielestäsi on että maajoukkueen taustajoukoissa on entisiä huippupelaajia?
On se tosi tärkeää. Viime kisoissa oli juuri Jere, Teppo (Numminen) ja tietysti Jari (Kurri). Tepolta tuli pakeille enemmän ohjeita ja Jereltä hyökkääjille. Itse ainakin muistan että tuli vinkkejä asioista, mitä ei itse miettinyt niin olennaisesti. Sellaisia pikku juttuja, mitä ei pelin aikana itse välttämättä huomaa.
Haastattelu: Kai Lintinen
